درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 192
بازدید کل : 52174
تعداد مطالب : 182
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

کتابخانه جوادالائمه(ع) صفائیه




شرح مناسبت:

۳۱ شهريور سالروز شروع جنگ تحميلي از سوي رژيم بعث عراق عليه جمهوري اسلامي ايران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاري شده است. دوران هشت سال دفاع مشروع امت سلحشور ايران در حفظ و اعتلاي نظام مقدس اسلامي و حراست از مرزهاي عزّت و شرف اين مرز و بوم، به مثابه يكي از حساس‏ترين و بارزترين برهه‏هاي حيات راستين اين ملت، همچون نگيني تابناك، تا هميشه زمان، بر تارَكِ تاريخ حماسه و ايثار و پايداري آزادگان جهان مي‏درخشد. دفاع امت اسلامي ايران در برابر تجاوز همه جانبه دشمنان اسلام، در تاريخ افتخارآفريني مبارزات حق‏طلبانه يك ملت سترگ، فروزان خواهد بود. پايداري ايران اسلامي كه برخاسته از روح وحدت و ايمان بود، در سايه هدايت‏هاي رهبر انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني(ره) شكل گرفت و باعث احياي يك مكتب سازنده و نهضت‏هاي آرمانگرا و ايدئولوژي جهانگير شد. دفاع مقدس ما در زمينه‏هاي مختلف سياسي، نظامي، اجتماعي، فرهنگي و... توانست معادلات جهاني معمول را بر هم زَنَد و تحليل‏هاي مادي دنياپرستان را نقش بر آب سازد. اين حادثه عظيم، بي‏شك در ياد ملت بزرگ ايران خواهد ماند و غرور و سرافرازي و حماسه‏آفريني را در نسل‏هاي بعد بر جاي خواهد گذاشت. جنگ تحميلي عراق عليه ايران ۲۸۸۷ روز به طول انجاميد كه طي آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت كه ۷۹۳ روز حمله از سوي رزمندگان اسلام بود و ۲۰۷ روز از سوي ارتش متجاوز بعثي. در طول جنگ شمار ۳۸۱ هزار و ۶۸۰ نفر از نيروهاي دشمن كشته و يا زخمي شدند و ۷۲ هزار نفر به اسارت نيروهاي اسلام درآمدند. در اين هشت سال ۳۷۱ فروند هواپيما و ۸۲ فروند بالگرد دشمن منهدم شد. ۱۷۰۰ دستگاه تانك و نفربر، ۴۸۰ قبضه توپ و سه هزار و ۳۶۳ دستگاه خودرو نظامي به غنيمت ايران درآمد و پنج هزار و ۷۵۸ دستگاه تانك و نفربر، ۵۳۲ قبضه توپ و پنج هزار و ۱۵۲ دستگاه خودرو نظامي دشمن منهدم گرديد. مقاومت رزمندگان اسلام سبب شد تا ذخاير ارزي عراق كه در ابتداي جنگ، حدود سي ميليارد دلار بود، پس از شكست در عمليات بيت‏المقدس و فتح خرمشهر به صفر برسد و پس از پايان جنگ، اين كشور بيش از هفتاد ميليارد دلار بدهي داشته باشد.


یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:, :: 11:25 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

پيامبرصلي الله عليه وآله :

إنَّ اللَّهَ يُبغِضُ رجُلاً يُدخَلُ عَلَيهِ في بَيتِهِ و لايُقاتِلُ
خداوند دشمن مي‏دارد مردي را كه در خانه‏اش بر او حمله كنند و او نجنگد


شنبه 29 شهريور 1393برچسب:, :: 12:41 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



شنبه 29 شهريور 1393برچسب:, :: 12:37 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



پنج شنبه 27 شهريور 1393برچسب:, :: 11:31 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

سید محمدحسین بهجت تبریزی (زاده ۱۲۸۵ - درگذشته ۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است.[۱] وی در تبریز به‌دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد. در ایران روز درگذشت این شاعر معاصر را «روز شعر و ادب فارسی» نام‌گذاری کرده‌اند.

مهم‌ترین اثر شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است. این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از ۸۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است. [۲]

شهریار در سرودن انواع گونه‌های شعر فارسی - مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی- نیز تبحر داشته‌است. از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار نسبت به علی بن ابی‌طالب ارادتی ویژه داشت و همچنین شیفتگی بسیاری نسبت به حافظ داشته‌است.

مجموعه تلویزیونی شهریار که به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۸۴ ساخته شده و در آن جلوه‌هایی از زندگی این شاعر به تصویر کشیده شده‌است، در سال ۱۳۸۶ از طریق شبکه دوم سیما به نمایش درآمد و از جانب مردم مورد استقبال فراوان قرار گرفت.[۳]



پنج شنبه 27 شهريور 1393برچسب:, :: 11:24 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

17شهریور تكرار عاشورا و میدان شهدا تكرار كربلا و شهدای ما تكرار شهدای كربلا و مخالفان ملت ما تكرار یزید و وابستگان او هستند.

امام خمینی (ره)

مقدمه

سیزدهم شهریور(عید فطر) برگزاری راهپیمائی بزرگ در تهران

جمعه سرخ یا 17شهریور-اعلام حكومت نظامی وقتل عام مسلمانان

پیام امام خمینی(ره)به مناسبت كشتار بی رحمانه مردم تهران

آلبوم تصاویر

مقدمه

دولت جمشید آموزگار كه از نخستین روزهای زمامداری، سیاست تحمیق مردم را پیش گرفته بود و می خواست با همان سازمان های امنیتی موجود، بحران ها را پشت سر بگذارد و رژیم را حفظ كند، نتوانست در برابر امواج توفنده ی انقلاب اسلامی پایداری كند.

تظاهرات مردمی و راهپیمایی های عظیم، روز به روز گسترش می یافت و مراكز فساد، قمارخانه ها وكاباره ها مورد هجوم مردم قرار می گرفت و اعتراضات مردمی علنی تر می شد. به دنبال شكست كابینه آموزگار و ناتوانی دولت در پاسخگویی به استیضاح نمایندگان مجلس فرمایشی شورای ملی در خصوص حادثه سینما ركس آبادان و قاطعیت انقلابی مردم در پیشبرد خواسته هایشان، پس از یك سال در چهارم شهریور 1357، مجبور به استعفا شد و مهندس جعفر شریف امامی كه از رجال مشهور وابسته رژیم كه 15 سال رئیس مجلس سنا و در سال 1339، نخست وزیر بود، به قصد كنترل اوضاع، از طرف شاه مامور تشكیل كابینه شد. نقشه امریكا این بود كه با این تغییر و تحول تا حدی از خشم و نفرت عمومی بكاهد. شریف امامی برنامه دولت خود را براساس آشتی ملی و احترام به روحانیت قرار داد و با آزادی 237 نفر از زندانیان سیاسی و تعطیلی قمارخانه ها و كازینوها تلاش كرد خود را مردمی نشان دهد. ولی این ترفندها كارساز نشد و همان روز كه مصادف با شهادت مولای متقیان علی (ع) بود ، تظاهرات و برخوردهای خونین ادامه یافت

در پنجم شهریور تظاهرات گسترده مردم در شهرهای قم، تهران و ... ادامه پیدا كرد و ده ها نفر نیز به شهادت رسیدند. رژیم شاه در یك عقب نشینی آشكار، تقویم شاهنشاهی را كه چندی پیش (سال 1354) رسمی كرده بود، مجدداً به تقویم هجری شمسی مبدل ساخت.

در ششم شهریور 1357 امام خمینی (ره) خطاب به ملت پیامی منتشر كرد و نسبت به  حیله های دشمنان اسلام و تعویض مهره ها، تغییر تقویم و ... اعلام خطر نمود:

در این موقع حساس تاریخ ایران، شاه به وسیله كارشناسان خود دست به توطئه خطرناكی زده است كه با اندكی سستی و تغافل، ملت ایران باید از به دست آوردن آزادی و استقلال و حقوق بشر مایوس شود و خود را برای همه نوع اختناق و شكنجه و قتل و غارت مهیا كند و اسلام باید از احكام نورانی خود چشم بپوشد... .

... ملت ایران بداند كه در لب پرتگاهی است كه با اندكی غفلت، سقوط می كند و تمام زحمات و  رنج های چندین ساله او پایمال می شود و تا آخر روی سعادت نخواهد دید و در نزد خدای متعال مسئول است... .

سیزدهم شهریور(عید فطر) برگزاری راهپیمائی بزرگ در تهران

اختناقی كه رژیم از سال ها قبل ایجاد كرده بود، در یكی ، دو ماه اخیر به اوج خود رسیده بود، اما پیگیری ادامه نهضت از طرف امام (ره) و روحانیت معظم، در روز عید فطر آن سال تجلی نمود و مردم در شهرهای خمین، تهران، قم، كرج و ایلام و دیگر شهرها پس از برگزاری نماز عید به حركت در آمدند و شعارهای كوبنده بر ضد رژیم سر دادند و  بزرگ ترین راهپیمایی ها در تهران با شركت نزدیك به یك میلیون نفر برگزار شد و روزنه امید پیروزی و نقطه عطف تاریخ سازی را در نهضت اسلامی پدید آورد. تظاهر كنندگان با  مشت های گره كرده و فریادهای كوبنده خواستار بركناری رژیم شاهنشاهی و تاسیس حكومت اسلامی شدند.

راهپیمایان در تهران با ابراز محبت به سربازان و بوسیدن آن ها خواستار پیوستن ارتش به ملت شدند. امام خمینی (ره) به مناسبت این راهپیمایی، اعلامیه ای منتشر و خطاب به ملت ایران فرمودند:

مردم مسلمان ایران به دنبال برگزاری نماز عید، دست به عبادت ارزنده دیگری زدند كه آن فریادهای كوبنده علیه دستگاه جبار و چپاولگر برای به پا داشتن حكومت عدل الهی است كه كوشش در این راه از اعظم عبادات است وفدایی دادن در راه آن سیره انبیا عظام خصوصا  نبی اكرم اسلام و وصی بزرگ او امیرمومنان است... .

ملت عظیم الشأن ایران! نهضت خود را ادامه داده و هرگز سستی به خود راه ندهید كه نمی دهید. مطمئن باشید به امید خدا پیروزی و سرافرازی نزدیك است.

امام خمینی (ره) در این اعلامیه ارتشیان را برادران خود خوانده و خواستار احترام بیشتر به آنان شدند و فرمودند:

... ای سربازان غیور كه برای وطن و كشور خود فداكاری می كنید، به پا خیزید، ذلت و اسارت بس است، پیوند خود را با ملت عزیز استوارتر كنید... .

تظاهرات روز عید فطر زمینه ای برای تظاهرات 16 شهریور گردید. در این روز راهپیمایی بزرگ تهران انجام شد. ابتدا ماموران كوشش كردند كه جلوی راهپیمایی را بگیرند و چون توفیقی نیافتند خود نیز به دنبال جمعیت به حركت در آمدند.

راهپیمایی و تعطیل عمومی شانزدهم شهریور به واسطه اعتراض مردمی به جنایات رژیم و كشتار مردم در روزهای پیشین بود . ماموران رژیم از شب قبل در میدان های مهم شهر مستقر شده و آماده هرگونه درگیری با تظاهركنندگان بودند. حركت از قیطریه آغاز شد و به طرف میدان آزادی ادامه یافت. در این راهپیمایی شعارهای خمینی رهبر ماست، ایران كشور ماست، برادر ارتشی چرا برادركشی، مسلمان به پاخیز برادرت كشته شد شنیده می شد و عكس هایی از امام(ره) برفراز دست ها مشاهده می گردید. و در بین مردم اعلام شد كه صبح روز بعد (جمعه 17 شهریور) در میدان ژاله ( میدان شهدا فعلی ) تجمع صورت خواهد گرفت.

جمعه سرخ یا 17شهریور-اعلام حكومت نظامی وقتل عام مسلمانان

در اولین ساعات جمعه 17 شهریور سال 1357، ارتشبد غلامعلی اویسی از رادیو اعلام حكومت نظامی كرد و اطلاعیه فرمانداری نظامی را به شرح زیر قرائت كرد:

1-  دولت شاهنشاهی ایران به منظور ایجاد رفاه مردم و حفظ نظم از ساعت 6 صبح روز جمعه 17 شهریور 1357، مقررات حكومت نظامی را به مدت 6 ماه در شهرهای كشور اعلام می نماید.

2-    این جانب (ارتشبد اویسی) به سمت فرماندار نظامی تهران و حومه منصوب  گردیده ام.

3-  ساعات منع عبور و مرور از ساعت 21 تا 5 صبح روز بعد تعیین می گردد... . براساس اطلاعیه شماره سه فرمانداری نظامی اجتماع بیش از دو نفر در تهران ممنوع اعلام گردید.

مردم تهران كه از حكومت نظامی اطلاع نداشتند، پیش از ساعت 6 صبح و پس از ادای فریضه نماز برای چهارمین روز متوالی، از خانه ها بیرون آمده و سیل آسا روی به خیابان ها آوردند. مركز تجمع آنان میدان ژاله (میدان شهدای كنونی) بود، همین كه مردم به خیابان ها رسیدند، ناگهان با دیدن تانك ها و زره پوش های نظامی و ماموران مسلسل به دست حكومت نظامی غافلگیر شدند.

مردم بدون اعتنا به سربازان به حركت خود ادامه دادند. همگان در دل احساس نوعی شجاعت و از جان گذشتگی می كردند. از خیابان های اطرف سیل انبوه جمعیت با سردادن شعارهای انقلابی به سمت میدان ژاله در حركت بودند.

ماموران مسلح، پس از چند بار اخطار از زمین و هوا جمعیت را هدف رگبار مسلسل قرار دادند. فریاد الله اكبر و لااله الالله همه جا را پر كرد. جمعیت وحشت زده و هراسان به هر سمتی می دویدند، تا مامنی برای خود پیدا نمایند و گروهی روی زمین دراز كشیده بودند و رگبار مسلسل ها اجازه حركت به ایشان نمی داد.

ضجه و ناله و فریاد با صدای گلوله در هم آمیخته بود و بوی خون و دود و باروت همه جا به مشام می رسید. با نزدیك شدن ظهر به تدریج میدان ژاله كه اینك واقعا به میدان شهدا تبدیل گشته بود در هاله ای از سكوت مرگبار فرو رفت. در حول و حوش میدان آنچه به چشم  می خورد، جنازه شهیدانی بود كه در صحنه نبرد نابرابر همچنان باقی مانده و خون هایی كه هر گوشه ای از میدان را گلگون كرده بود.

رژیم تعداد كل شهدای 17 شهریور را 58 نفر و مجروحان این فاجعه را 205 نفر اعلام داشت و تجمع گسترده و عظیم مردم تهران را نقشه خارجی اعلام كرد.

شمار دقیق قربانیان مظلوم حادثه 17 شهریور در میدان شهدا و خیابان های اطراف، هیچ گاه مشخص نگردید، لیكن، این رقم از چهار هزار نفر افزون تر بود و یكی از بزرگ ترین فجایع تاریخ انقلاب در جمعه سیاه اتفاق افتاد.

 



دو شنبه 17 شهريور 1393برچسب:, :: 11:22 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



پنج شنبه 13 شهريور 1393برچسب:, :: 12:37 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

سالروز ولادت امام رضا (ع)

سلام بر تو اى امام هشتم، اى فرزند پيامبر و على، اى پاره تن فاطمه اى جگر گوشه حضرت موسى بن جعفر، و اى امامى كه هر لحظه دل هاى ما به شوق ديدار حرم مطهّرت مى تپد، سلام بر تو اى على بن موسى الرضا، و سلام بر پدارن بزرگوارت و فرزندان پاك و معصومت. فرارسيدن يازدهم ذى القعده سالروز ولادت هشتمين امام معصوم، خورشيد فروزان خراسان، مايه بركت و افتخار كشور ايران، محبوب دلهاى شيعيان، حضرت ابى الحسن على بن موسى الرضا عليه السلام را به همه مسلمانان جهان بالأخصّ شيعيان تبريك مى گوييم. و ذيلا خلاصه اى در شرح زندگانى آن حضرت مى آوريم.

ولادت:

حضرت امام رضا عليه السلام شب جمعه يازدهم ذى القعده در سال 148 هجرى در مدينه طيّبه به دنيا آمد، پدر بزرگوار آن حضرت امام هفتم موسى بن جعفر عليه السلام بود و مادر آن حضرت خانمى بود به نام امّ البنين يا تكتم يا نجمه كه هر سه اسم در تاريخ آمده است. اين بانوى بزرگوار زنى با فضيلت بود كه خدا او را شايسته همسرى حضرت امام موسى بن جعفر عليه السلام و مادرى امام رضا عليه السلام قرار داده بود. مرحوم علاّمه مجلسى رحمه الله در جلد 49/7 بحار الانوار نقل مى كند كه نجمه مادر حضرت رضا عليه السلام كنيزى بود كه حميده مادر حضرت موسى بن جعفر عليه السلام او را خريد، حميده مى گويد: حضرت رسول الله (صلى الله عليه وآله) را در خواب ديدم كه به من فرمود: اى حميده، اين نجمه براى فرزند تو موسى است، كه به زودى بهترين اهل زمين از او به دنيا خواهد آمد، پس من نجمه را به موسى بن جعفر بخشيدم، وقتى كه رضا به دنيا آمد نجمه را طاهره نام نهاد، و اين خانم بزرگوار اسامى مختلفى داشت كه از آنهاست: نجمه، سكن، سمان و تكتم. مرحوم مجلسى نقل مى كند كه حضرت رضا عليه السلام در دوران شيرخوارگى كودكى درشت بود، و از اين جهت زياد شير مى خورد، حضرت نجمه گفت: براى شير دادن به اين بچه مرضعه اى بگيريد تا به من كمك كند، از او پرسيدند: آيا شير تو كم شده؟ گفت: نه لكن من ذكر و نماز و تسبيحى داشتم كه از زمان تولّد اين كودك كمتر مى توانم به آنها برسم. مرحوم مجلسى در مجلّد 49/9 بحار الانوار نقل مى كند از خانمى كه مى گويد: شنيدم از نجمه كه مى فرمود: وقتى به فرزندم على باردار شدم سنگينى حمل را احساس نمى كردم، و وقتى در خواب بودم از داخل شكم خود صداى تسبيح و تهليل و تمجيد خداوند را مى شنيدم، و اين باعث خوف و هراس من شده بود، وقتى كه بيدار مى شدم صدايى نمى شنيدم، زمانى كه رضا به دنيا آمد دست خود را بر زمين گذاشت و سر به اسمان بلند كرد، و لبهاى مبارك خود را حركت مى داد، گويا حرف مى زد، در اين هنگام پدر او موسى بن جعفر (عليه السلام) بر من وارد شد و فرمود: مبارك باد بر تو اى نجمه لطف و كرامت پروردگارت، و سپس فرزندم على را در پارچه اى سفيد پوشاند و در گوش راست او اذان، و در گوش چپ او اقامه گفت، پس از آن آب فرات خواست و كام او را با آب فرات باز كرد و بعد او را به من برگرداند و فرمود: او را بگير كه او بقّية الله در زمين خدا است.

اسامى و القاب

نام آن حضرت «على» بود كه اين نام در ميان دودمان رسول خدا محبوب ترين نام بود، و نشانه آن ناميدن حضرت امام حسين عليه السلام چند تن از فرزندان خويش را به اين نام است. كنيه آن حضرت أبوالحسن، و أبوعلى بود. بعض القاب آن بزرگوار عبارت است از: سراج الله، نور الهدى، قرّة عين المؤمنين، رضا، رضىّ، فاضل، صابر، وفىّ، صديق. كه معانى اين القاب عبارت است از: چراغ پروردگار، نور هدايت و راهنمايى، نور چشم مؤمنان، راضى به رضاى خداوند، بخشنده، بردبار، با وفا، دوست. و همچنين پيامبر خدا(ص) او را عالِم آل محمّد(ص) ناميد.



پنج شنبه 13 شهريور 1393برچسب:, :: 12:32 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

امام علي‏عليه السلام :

طَلَبُ التَّعاوُنِ عَلي إقامَةِ الحَقِّ دِيانَةٌ و أمانَةٌ
درخواست همكاري براي برپا كردن حق ، نشانه ديانت و امانت [داري ]است


چهار شنبه 12 شهريور 1393برچسب:, :: 11:54 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

شرح مناسبت:

تعاون و همكاري مي‏تواند در جهت رشد و شكوفايي جامعه، نقش بسزايي داشته باشد. با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت و يكدلي درجامعه، حاكم و ابتكارها و خلاقيت‏ها پديدار مي‏گردد و جامعه از آسيبِ دشمنان مصون مي‏ماند. در جهان امروز، براي كسب توفيق در كليه مسائل اقتصادي و فرهنگي بايد همكاري باشد تا بتوان به مقاصد عالي دست يافت. به منظور ايجاد اين همكاري، در اصل۴۴ قانون اساسي، بخش تعاوني اقتصاد جمهوري اسلامي ايران، مطرح و شرح و تفصيل آن در ۱۳ شهريور ۱۳۷۰، به تصويب مجلس رسيد. در اين راستا، وزارت تعاون به منظور اعمال نظارت دولت و حمايت و پشتيباني از بخش تعاوني در تاريخ ۱۰ دي ۱۳۷۰ تشكيل گرديد. ايجاد و تأمين شرايط و امكانات كار براي همگان؛ پيشگيري از تمركز ثروت در دست افراد و گروه‏هاي خاص؛ جلوگيري از كارفرماي مطلق شدنِ دولت؛ پيشگيري از انحصار، احتكار و تورم؛ توسعه و تحكيم مشاركت و تعاون عمومي بين همه مردم و قرار دادن وسايل كار در اختيار افراد كاري و بيكار، از اهداف بخش تعاون مي‏باشند


چهار شنبه 12 شهريور 1393برچسب:, :: 11:50 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

با این خوراکی‌ها كبدتان را مثل دسته گل كنيد

كبد چرب بدون علامت است و در بعضي افراد ممكن است احساس پري شكم و درد خفيف ناحيه راست شكم را ايجاد كند، اين مشكل معمولاً به صورت اتفاقي در حين بررسي هاي آزمايشگاهي يا سونوگرافي مشخص مي شود.

به نقل از افکارنیوز، كبد چرب اختلال مزمن و بدون علامت كبدي است كه علت آن تجمع چربي و التهاب در كبد است. شايع ترين علل كبد چرب در ايران چاقي، ديابت، سوء تغذيه و بالا بودن چربي خون است و در كشورهاي ديگر مصرف بالاي الكل از شايع ترين علت ها محسوب مي شود. از ديگر علل كبد چرب مي توان به كاهش وزن ناگهاني، اختلالات مادرزادي، سوء جذب چربي، تغذيه ناصحيح و مصرف بيش از حد چربي و كربوهيدرات، گرسنگي طولاني مدت و تغذيه وريدي طولاني مدت اشاره كرد. تحقيقات و بررسي ها همچنين نشان داده داروهايي مانند كورتون ها، هورمون هاي استروژن، قرص هاي ضد بارداري، داروهاي تقويت جنسي و استرس از عوامل زمينه ساز اين مشكل اند.
كبد چرب بدون علامت است و در بعضي افراد ممكن است احساس پري شكم و درد خفيف ناحيه راست شكم را ايجاد كند، اين مشكل معمولاً به صورت اتفاقي در حين بررسي هاي آزمايشگاهي يا سونوگرافي مشخص مي شود. اين مشكل بويژه در مراحل اوليه، قابل درمان سات، اما در تعدادي از بيماران در صورت درمان نشدن ممكن است به فيبروز كبدي يا در نهايت سيروز كبدي منجر شود كه در اين صورت درمان آن بسيار دشوار خواهد بود. كاهش تدريجي وزن و ورزش روزانه مي تواند به گونه چشمگيري در درمان كبد چرب مفيد باشد. البته توجه داشته باشيد كه كاهش ناگهاني وزن ممكن است اين مشكل را تشديد كند. طب سنتي تدابير خوبي براي درمان كبد چرب دارد، البته براي درمان آن حتماً به پزشك متخصص مراجعه كنيد زيرا نوع گياهان و درمان تجويز شده براساس شرايط و مزاج فرد متفاوت است. مواد غذايي مفيد براي كبد
ميوه و سبزيجات

آب ميوه ها و آب سبزيجات بدون افزودن قند جزو نوشيدني هاي سالمي هستند كه براي كبد بسيار مفيدند. در بين اين نوشيدني ها مي توان به آب هويج، آب سيب، آب ليموترش، آب جعفري و اسفناج اشاره كرد. سعي كنيد كه اين آب ميوه ها و سبزي ها را در منزل تهيه كرده و مصرف كنيد. اين ميوه ها و سبزيجات قدرت اين را دارند كه كبد را تميز كنيد. مواد غذايي سرشار از گوگرد
مواد غذايي سرشار از گوگرد جزو مواد غذايي مفيدي هستند كه به روند سم زدايي از بدن كه در كبد انجام مي شود كمك زيادي مي كنند. كبد از مولكول هاي گوگردي براي مقابله با آفت كش ها و سمومي استفاده مي كند كه از طريق مصرف مواد غذايي وارد بدن مي شوند. از بين مواد غذايي حاوي گوگرد مي توان به سير، پياز، كلم، كلم بروكلي و گل كلم اشاره كرد. بهتر است اين مواد غذايي به صورت خام مصرف شوند چون فرايند گرمايشي ميزان مواد و عناصر مغذي اين مواد غذايي را كاهش مي دهد. انواع كلم (بروكلي، گل كلم، كلم قمري، كلم پيچ و كلم بروكسل)
كلم ها داراي خاصيت سم زدايي قوي براي كبد بوده و داراي موادي هستند كه بعضي سموم را در بدن خنثي مي كنند، مثل نيتروزامين هاي موجود در دود سيگار و افلاتوكسين موجود در بادام زميني. همچنين حاوي موادي بنام گلوكوزينولات هستند كه باعث مي شوند كبد آنزيم هايي را توليد كند كه براي انجام فرآيند سم زدايي لازم هستند. ادويه ها
دارچين يكي از ادويه هايي است كه مي تواند به عملكرد خوب كبد كمك زيادي بكند. توصيه مي كنيم اين ادويه مفيد را به غذاها اضافه كرده و از خواص آن استفاده كنيد. عسل
هر آنچه كه از تلاش زنبورهاي عسل به دست مي آيد كبد را در سلامت نگه مي دارد. توصيه مي كنيم هر روز چند قاشق چايخوري عسل ميل كنيد. مصرف روزانه عسل يك عادت خوب است كه به سلامتي بدن كمك زيادي خواهد كرد. آب ليمو ترش تازه در آب داغ
آب ليموترش تازه را در يك ليوان آب داغ بريزيد و اول صبح بطور ناشتا بنوشيد (البته اگر ناراحتي معده نداريد) اين كار باعث مي شود كبد پاك شود و عمل سم زدايي و تصفيه آن افزايش يابد. همچنين توليد صفرا را تحريك كرده، معده و روده را پاك مي كند و حركات روده اي را افزايش مي دهد. چغندر
چغندر تصفيه خون را تقويت كرده و فلزات سنگين را در بدن جذب مي كند. ميوه هاي غني از آنتي اكسيدان
آلو، كشمش، زغال اخته، شاتوت، توت فرنگي، تمشك، پرتقال، گريپ فروت سرخ، طالبي، سيب و گلابي. طي فرآيند سم زدايي يا تصفيه كبد، تعداد زيادي راديكال آزاد توليد مي شود كه براي سلامت كبد مضر هستند. آنتي اكسيدان ها از كبد در برابر آسيب راديكال هاي آزاد، محافظت مي كنند. سيب
سيب داراي پكتين است كه مي تواند به فلزات سنگين موجود در بدن متصل شده (بخصوص در روده بزرگ) و باعث دفع آنها از بدن شود. اين كار بار كبدي را كاهش داده و ظرفيت سم زدايي آن را افزايش مي دهد. آرتيشو (كنگرفرنگي)
آرتيشو توليد صفرا را افزايش مي دهد. يكي از كارهاي صفرا اين است كه سموم بدن را از طريق روده پاك مي كند. ۳۰ دقيقه بعد از خوردن مقداري آرتيشو، ترشح صفرا تا ۱۰۰ درصد افزايش مي يابد. كاكائوي تلخ براساس يك تحقيق مشخص شده كه مصرف كاكائوي تلخ براي افراد مبتلا به بيماري هاي كبدي همانند يك مرهم عمل مي كند و مي تواند درماني براي بيماري آنها باشد.
كبدتان را مثل دسته گل تميز كنيد
اگر در هضم غذا دچار مشكل شده ايد، نفخ مي كنيد و حالت تهوع داريد، احتمال دارد كبدتان دچار مشكل شده باشد، يعني اينكه باكش پر شده و ديگر نمي تواند مواد زائد را دفع كند.
ـ ليموترش مي تواند باعث تحريك ترشح صفرا شده و تمام سموم و مواد زائد انباشته شده در كبد را تميز كند. روش استفاده: سه عدد ليموترش را بدون برش دادن داخل يك ظرف حاوي آب سرد بيندازيد. اجازه دهيد آب به مدت سه دقيقه داغ شده و به جوش برسد. سپس آن را خنك و ليموترش ها را از آن خارج كنيد. آب ليموترش ها را بگيريد و به همان آب اضافه كنيد. هر روز صبح ناشتا و همچنين بين وعده هاي غذايي از اين آب ليموترش ميل كنيد.
ـ رزماري باعث افزايش ترشح صفرا مي شود به طوري كه كبد را تميز و به عملكرد خوب آن كمك مي كند. روش استفاده: ۱۵ گرم برگ خشك رزماري را در يك ليتر آب ريخته و ۱۵ دقيقه بجوشانيد. محلول را صاف كرده و روزانه چند فنجان از آن ميل كنيد. ـ حالت تهوع، مشكلات كليوي و حتي اختلالات جنسي مي تواند ناشي از اشباع شدن كبد باشد زماني كه ضايعات زيادي در كبد جمع شده، علائم زيادي بروز مي كند. براي كمك به تميز شدن و عملكرد خوب كبد مي توانيد از افشره خوراكي نعناع استفاده كنيد. روش استفاده: دو قطره افشره خوراكي نعناع فلفلي را در يك قاشق چايخوري عسل بچكانيد و در دهان بگذاريد. همچنين مي توانيد يك قطره افشره خوراكي رزماري، يك قطره افشره خوراكي نعناع و يك قطره افشره خوراكي ترخون را با هم مخلوط كرده و به صورت موضعي روزانه دو مرتبه كبدتان را خلاف عقربه هاي ساعت با آن ماساژ دهيد.
ـ گياه قاصدك ترشح صفرا را تحريك كرده و مواد زائد را از بدن دفع مي كند. روش استفاده: براي هر ۱۵۰ ميلي ليتر آب جوش يك تا چهار گرم ريشه خشك گياه قاصدك لازم داريد. اين گياه را دم كنيد و روزانه سه تا چهار مرتبه ميل كنيد.
ـ روغن زيتون براي كبد بسيار سودمند است چون خواص مليني دارد. اين روغن، كبد را تميز و مشكلات كبدي را رفع مي كند. روش استفاده: روغن زيتون را با آب ليموترش مخلوط كنيد و پنج روز با شكم خالي اين تركيب را بنوشيد.
ـ آرتيشو يا همان كنگرفرنگي باعث تحريك تشرح صفرا مي شود و به دفع توكسين ها يا همان سموم انباشته شده در كبد كمك مي كند. روش استفاده: ۱۰ تا ۲۰ عدد برگ آرتيشو را در نيم تا يك ليتر آب و به مدت ۱۵ دقيقه بجوشانيد و در طول روز بعد از غذا از اين محلول ميل كنيد.
ـ خار مريم مي توان براي تحريك ترشح صفرا و همچنين دفع مواد زائد استفاده كرد. روش استفاده: ۵/۲ گرم عصاره گياه خار مريم را با يك چهارم ليتر آب مخلوط كنيد و هر روز قبل از غذا (سه مرتبه در روز) از اين عصاره ميل كنيد. عصاره اين گياه به صورت كپسول يا به شكل مايع در بازار وجود دارد.



دو شنبه 10 شهريور 1393برچسب:, :: 11:48 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه
دکتر فیونا کرک، متخصص تغذیه در کتاب جدید خود تاکید کرده است که رژیم سوپ‌خوری به کم کردن وزن اضافی بدن کمک می‌کند. به گزارش ایران ناز به نقل از روزنامه دیلی‌ میل، دکتر کرک حتی توصیه می‌کند که برای وعده غذایی صبحانه نیز می‌توان سوپ را انتخاب کرد.
 
برای خواندن بقیه متن ادامه مطلب را بخوانید
 
 
یکی از متخصصان رژیمی غذایی انگلیس در کتاب جدید خود تحت عنوان «سوپ شما را لاغر میکند» ادعا کرده است که با جایگزین کردن سوپ به جای غذاهای دیگر در طول روز می‌توانید ظرف ۱۰ روز وزن خود را کاهش دهید.
هر چند در ابتدا ممکن است سوپ خوردن به هنگام صبح عجیب به نظر برسد اما پس از مدتی تاثیر شگفت‌انگیز آن را خواهید دید و این غذای کم کالری و سالم و در عین حال مغذی را به دیگران نیز توصیه خواهد کرد.


شنبه 8 شهريور 1393برچسب:, :: 13:35 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



شنبه 8 شهريور 1393برچسب:, :: 13:29 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه