درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
  • وبلاگ علمی آموزشی علوم تجربی هفتم
  • سر دنده ال ای دی led
  • ردیاب مخفی خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کتابخانه جوادالائمه(ع) صفائیه و آدرس jspl.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 182
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

کتابخانه جوادالائمه(ع) صفائیه






یک شنبه 3 مرداد 1400برچسب:, :: 12:10 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



یک شنبه 3 مرداد 1400برچسب:, :: 12:8 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



پنج شنبه 1 آبان 1399برچسب:, :: 10:49 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



پنج شنبه 1 آبان 1399برچسب:, :: 10:48 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



پنج شنبه 1 آبان 1399برچسب:, :: 10:45 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



شنبه 5 مهر 1399برچسب:, :: 14:30 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



دو شنبه 20 مرداد 1399برچسب:, :: 10:11 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



دو شنبه 20 مرداد 1399برچسب:, :: 10:7 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



دو شنبه 20 مرداد 1399برچسب:, :: 10:3 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

در فرهنگ مسلمانان، بعضی روزها به دلیل برکت و خیری که در آنهاست، عید نامیده شده است. یکی ازاین روزهای والامقام، روز عید غدیر خم، یعنی هیجدهم ذیحجه است که از سوی رسول گرامی اسلام، برترین عید امت لقب گرفته است. حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز در حدیثی، غدیر خم را اتمام حجت خداوند با مسلمانان می داند تا در برگزیدن جانشین رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به انحراف نیفتند.

معنای غدیر

غدیردرلغت به معنای آبگیر است؛ گودالی در بیابان که آب باران در آن گرد آید. در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه، محلی است به نام «جُحفه» که در زمان رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ، کاروانیان حج گذار در آنجا از هم جدا می شدند و به طرف دیار خود می رفتند. در این محل، غدیر خم جای دارد. علت نام گذاری این غدیر به خم، آن است که آبگیر آنجا به شکل خُمِ رنگرزان بوده و برخی قبایل صحرایی، گاه جامه های رنگ کرده خود را در این آبگیر می شسته اند.

خلاصه واقعه غدیر خم

در سال دهم هجرت، رسول خدا صلی الله علیه و آله به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد. به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی علیه السلام را به جانشینی خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست». البته جانشینی علی علیه السلام سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولی در غدیر، به اطلاع عموم رسید.

غدیر؛ تداوم خط نبوت

واقعه غدیر خم که در آخرین سال زندگی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله رخ داد و در آن علی علیه السلام به جانشینی آن حضرت صلی الله علیه و آله برگزیده شد، حادثه ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یک سرزمین نیست؛ یک تفکر است. غدیر، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت خبر می دهد. غدیر، نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است. آری، غدیر خم یک سرزمین نیست؛ چشمه ای است که تا پایان هستی می جوشد؛ کوثری است که فنا برنمی دارد؛ و افقی است بی کرانه و خورشیدی است عالم تاب.

غدیر و سرنوشت اسلام

بدون شک واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است. در این واقعه، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله مهم ترین مأموریت دوران پیامبریِ خود را به انجام رساند؛ مأموریتی که انجام آن، به منزله رساندن پیام رسالت حضرت بود، و کوتاهی در مورد آن، به از بین رفتن زحمات چندین ساله ایشان می انجامید؛ چنان که خداوندمتعالی درآیه 67 سوره مائده می فرماید: «هان ای پیامبر! آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده است، تبلیغ کن و اگر چنان نکنی، پیام و رسالت او را انجام نداده ای وخداوند تو را از مردم حفظ می فرماید».

حدیث غدیر خم یقینی است.

واقعه غدیر خم، یکی از مسلّم ترین مسائل تاریخ اسلام است و صدها دانشمند از آن یاد کرده اند؛ مانند ابوریحان بیرونی و خواجه نصیرالدین طوسی. فیلسوف معروف، فارابی نیز بر همین اساس، به تحلیل فلسفه «امامت» پرداخته است. ابن سینا نیز به موضوع نص (حدیث صریح غدیر)، در کتاب شفا اهمیت داده است، و آن را بهترین راه برای تعیین جانشین دانسته است. گذشته از علمای بزرگ شیعه که همه موثّق اند و حجت،ده ها و ده ها دانشمند و محدث و مورّخ و مفسر از اهل سنت نیز حدیث غدیر و واقعه آن را نقل کرده اند؛ مانند طبری و ابن اثیر و احمد حنبل.

اگر می شد...

اگر پس از درگذشت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به سفارش های روز غدیر و موارد مکرر دیگری که پیامبر صلی الله علیه و آله ، علی علیه السلام را پیشوا معرفی فرموده بود عمل کرده بودند، اسلام جهان گیر می شد و دین خدا بشریت را به راه می آورد و عدالت و دادگری، آفاق تا آفاق گیتی را می گرفت. از اینجاست که همه هوشمندان تاریخ بشر که به گونه ای ازاین واقعه آگاهی یافته اند، از انحرافی که پس از رحلت پیامبر پیش آمد، اظهار تأسف کرده اند؛ از این جمله است ولتر، فیلسوف مشهور فرانسوی. وی تأسف خویش را چنین اظهار کرده است: «آخرین اراده محمد انجام نشد؛ او علی را به جای خود منصوب کرده بود...».

عید غدیر در احادیث

عید خلافت و ولایت

زیاد بن محمد گوید: به امام صادق علیه السلام گفتم: آیا مسلمانان عیدی غیر از عید قربان و عید فطر و روز جمعه دارند؟ فرمود: «آری، روزی که رسول خدا صلی الله علیه و آله ، امیرمؤمنان علی علیه السلام را (به خلافت و ولایت) منصوب کرد».

برترین عید امت

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است، و آن روزی است که خداوند بزرگ دستورداد برادرم، علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به دست او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل، و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را دین آنان قرار داد».

عید آسمانی

حضرت امام رضا علیه السلام به نقل از جدّش امام صادق علیه السلام فرمود: «روز غدیر خم، درآسمان مشهورتر از زمین است».

عید پر برکت

امام صادق علیه السلام فرمود: «به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعی روز غدیر را می شناختند، فرشتگان روزی ده بار با آنان مصافحه می کردند. بخشش های خدا به کسی که آن روز را شناخته، قابل شمارش نیست».

روز سپاس و شادی

امام صادق علیه السلام فرمود: «عید غدیر، روز عبادت و نماز و سپاس و ستایش خداست، و روز سرور و شادی است؛ به دلیل ولایت ما خاندان که خدا بر شما منت گذاشت. من دوست دارم شما آن روز را روزه بگیرید».

روز نیکوکاری و بخشش

از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود: «یک درهم دادن به برادران با ایمان و معرفت در روز عید غدیر، برابر هزار درهم (در روزهای دیگر) است؛ بنابراین، در این روز به برادرانت انفاق کن و هر مرد و زن مؤمن را شاد گردان».

روز ناله نومیدی شیطان

امام صادق علیه السلام از پدر بزرگوارش حضرت باقرالعلوم علیه السلام نقل کرد که فرمود: «شیطان چهار بار ناله نومیدی سر داد؛ روزی که مورد لعن خدا قرار گرفت، روزی که از آسمان به زمین هبوط کرد، روزی که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به پیامبری مبعوث شد، و روز عید غدیر خم».

عید غدیر در کلام حضرت امام خمینی رحمه الله

عید همگان

حضرت امام خمینی رحمه الله ، عید غدیر خم را که کاشتن بذر ولایت در جان همه مسلمانان است، مختص گروه خاصی نمی دانست و در این باره می فرمود: «امروز که روز عید غدیر است، از بزرگ ترین اعیاد مذهبی است. این عید، عیدی است که مال مستضعفان است، عید محرومان است، عید مظلومان جهان است، عیدی است که خدای تبارک و تعالی به وسیله رسول اکرم صلی الله علیه و آله برای اجرای مقاصد الهی و ادامه تبلیغات و ادامه راه انبیا، حضرت امیر علیه السلام را منصوب فرمودند».

ارزش مولا علی علیه السلام

حضرت امام خمینی رحمه الله معتقد بود که بزرگیِ عید غدیر، از وجود با برکت علی علیه السلام است و می فرمود: «مسئله غدیر، مسئله ای نیست که بنفسه برای حضرت امیر یک مسئله ای پیش بیاورد؛ حضرت امیر مسئله غدیر را ایجاد کرده است. آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای ایشان ارزش ندارد؛ آنکه ارزش دارد، خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است. خدای تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول اللّه کسی نیست که [آنچه [دلخواه است انجام بدهد، مأمور می کند رسول اللّه را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن».

الگوی حکومت اسلامی

همه حکومت ها به الگو و نمونه نیاز دارند تا بر اساس آن، رابطه بین حاکم و مردم مشخص شود و حکومت، وظایف خود را به درستی انجام دهد. حضرت امام خمینی رحمه الله بر این عقیده بود که غدیر، الگوی حکومت اسلامی را معیّن کرد. ایشان در این باره می فرمود: «روز عید غدیر، روزی است که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله تکلیف حکومت را معیّن فرمود و الگوی حکومت اسلامی را تا آخر تعیین فرمود که حکومت اسلام، نمونه اش عبارت از یک همچو شخصیتی است که در همه جهات مهذّب، در همه جهات معجزه است. و البته پیغمبر اکرم این را می دانستند که به تمام معنا کسی مثل حضرت امیر علیه السلام نمی تواند باشد، لکن نمونه را که باید نزدیک به یک همچو وضعی باشداز حکومت ها، تا آخر تعیین فرمودند».

حکومت یا مقام معنوی

گروهی، خام اندیشانه می پندارند که مسئله غدیر، مربوط به مسائل معنوی امام علی علیه السلام است و ربطی به خلافت و حکومت ایشان بعد از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ندارد؛ ولی حضرت امام رحمه الله با ردّ این مدّعا می فرمود: «نصب حضرت امیر به خلافت، این طور نیست که از مقامات معنوی حضرت باشد؛ مقامات معنوی حضرت و مقامات جامع او این است که غدیر پیدا بشود». ایشان سپس در ادامه می فرمایند: «اینکه در روایات ما... غدیر را آن قدر ازش تجلیل کرده اند، نه از باب اینکه حکومت یک مسئله ای است. حکومت آن است که حضرت امیر به ابن عباس می گوید که: به قدر این کفش بی قیمت هم پیش من نیست، آنکه هست، اقامه عدل است. آن چیزی که حضرت امیر علیه السلام و اولاد او می توانستند در صورتی که فرصت بهشان بدهند، اقامه عدل را به آن طوری که خدای تبارک و تعالی رضا دارد، انجام بدهند؛ لکن فرصت نیافتند».

ولایت کلی

حضرت امام خمینی رحمه الله بر روی مقام ولایت کلّیِ امامان معصوم علیهم السلام خیلی تأکید می کرد. ایشان در سخنان خود، این ولایت را غیر از مسئله خلافت و حکومت می دانست که در عید غدیر خم مطرح شد. به نظر مرحوم امام، این ولایت کلی، همان امامت و از اصول مذهب تشیع است که کسی که به آن معتقد نباشد، تمام اعمال نیک خود را باطل کرده است. ایشان در این مورد می فرمود: «آن چیزی که برای ائمه ما قبل از غدیر... مطرح بوده است، این یک مقامی است که مقام ولایت کلی... [و] امامت است... . اگر کسی... آن ولایت کلی را قبول نداشته باشد، اگر تمام نمازها را مطابق با همین قواعد اسلامی شیعه هم به جا بیاورد، باطل است؛ این غیر [از] حکومت... [و] از اصول مذهب است».



شنبه 16 مرداد 1399برچسب:, :: 13:55 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



شنبه 9 مرداد 1399برچسب:, :: 13:48 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه


یک شنبه 25 خرداد 1399برچسب:, :: 9:42 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



یک شنبه 25 خرداد 1399برچسب:, :: 9:40 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



دو شنبه 12 خرداد 1399برچسب:, :: 11:38 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه
مروری کوتاه بر وقایع زندگی امام خمینی(ره)
امام خمینی (ره) پس از درگذشت حضرت آیت الله بروجردی به مخالفت با سیاست های طاغوت برخاست و در قیام 15 خرداد 1342 دستگیر و روانه تهران و زندانی گردید، پس از مدتی آزاد و به شهر مقدس قم مراجعت نمود. در قضیه تصویب کاپیتولاسیون (مصونیت مجرمین آمریکائی در ایران) با سخنرانی مهم و آتشین در مسجد اعظم قم دستگیر و به ترکیه و سپس به عراق تبعید گردید.
 
امام خمینی (ره) در سال های اقامت در عراق همچنان رهبری مبارزه با رژیم پهلوی را به عهده داشته و در سال 1357 با هماهنگی رژیم پهلوی به رژیم بعث عراق، ایشان ناگزیر از خروج از عراق شده و با عزیمت به پاریس مبارزه و انقلاب ،امام را وارد مرحله اساسی نمود.
 
با اقامت امام خمینی (ره) در پاریس و انعکاس سخنان و نقطه نظرات ایشان در رسانه های غربی رژیم پهلوی در ضعف و انزوا قرار گرفته و با رهبری هوشمندانه و دقیق ایشان انقلاب اسلامی مردم ایران با خروج شاه و خانواده سلطنتی از ایران به روزهای اوج خود نزدیک گردید.
 
 
با مراجعت رهبر فقید ایران در 12 بهمن 1357 و هدایت انقلاب از نزدیک، صبح پیروزی در 22 بهمن ماه 1357 دمید و مردم ایران شاهد پیروزی را در آغوش گرفته بود.
 
با انحلال رژیم سلطنتی و پایان حکومت 57 ساله و ستمکارانه پهلوی، امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی ایران را با آرای قاطع مردم بنیان نهاد. از 22 بهمن 1357 تا 14 خرداد 1368 حضرت امام همچنان رهبری انقلاب را به دوش کشیده و انقلاب و کشور را در حوادث خطرناکی و توطئه های گوناگون و جنگ 8 ساله تحمیلی عراق و تحریم ها به سلامت و به خوبی رهبری نمودند.
 

14 خرداد ماه؛ سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) / امام خمینی در چه سنی از دنیا رفت؟ +تصاویر 
14 خرداد ماه؛ سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) / امام خمینی در چه سنی از دنیا رفت؟ +تصاویر
 
14 خرداد ماه؛ سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) / امام خمینی در چه سنی از دنیا رفت؟ +تصاویر
14 خرداد ماه؛ سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) / امام خمینی در چه سنی از دنیا رفت؟ +تصاویر 
 
 
رحلت امام خمینی (ره)
 
امام خمينى هـدفها و آرمانها و هـر آنچه را كه مـى بايــست ابـلاغ كنـد ، گفته بـود و در عمـل نيز تـمام هستيـش را بـراى تحقق هـمان هـدفها بـكار گرفته بـود. اينك در آستـانه نيمه خـرداد سـال 1368 خـود را آماده ملاقات عزيزى مى كرد كه تمام عمرش را براى جلب رضاى او صرف كرده بـود و قامتش جز در بـرابـر او ، در مـقابل هيچ قدرتى خـم نشده ، و چشـمانش جز براى او گريه نكرده بـود.
 
 
 
سروده هاى عارفانه اش همه حاكى از درد فـراق و بيان عطـش لحظه وصال محبوب بـود. و اينك ايـن لحظه شكـوهمنـد بـراى او ، و جانــكاه و تحمل ناپذير بـراى پيروانـش ، فـرا مـى رسيد. او خـود در وصيتنامه اش نـوشـته است : با دلى آرام و قلبـى مطمئن و روحى شاد و ضميرى اميدوار به فضل خدا از خدمت خـواهران و برادران مرخص و به سـوى جايگاه ابــدى سفر مى كنـم و به دعاى خير شما احتياج مبرم دارم و از خداى رحمن و رحيـم مى خـواهـم كه عذرم را در كوتاهى خدمت و قصـور و تقصير بپذيـرد و از مـلت امـيدوارم كه عذرم را در كـوتاهى ها و قصـور و تقصيـرها بـپذيـرنـد و بـا قــدرت و تصميـم و اراده بــه پيش بروند.
 

  14 خرداد ماه؛ سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) / امام خمینی در چه سنی از دنیا رفت؟ +تصاویر
 
 
 14 خرداد ماه؛ سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) / امام خمینی در چه سنی از دنیا رفت؟ +تصاویر
 
 
  14 خرداد ماه؛ سالروز عروج ملکوتی امام خمینی (ره) / امام خمینی در چه سنی از دنیا رفت؟ +تصاویر
 
 
 
شگفت آنكه امام خمينـى در يكـى از غزلياتـش كه چنـد سال قبل از رحلت سروده است :
 
انتظار فرج از نيمه خرداد كشم             سالها مى گذرد حادثه ها مى آيد
 
 
 
ساعت 20 / 22 بعداز ظهر روز شنبه سيزدهـم خـرداد ماه سـال 1368 لحظه وصال بـود. قــلبـى از كار ايستـاد كه ميليـونها قلــب را بـه نور خدا و معنـويت احـيا كرده بـود. بــه وسيله دوربين مخفـى اى كه تـوسط دوستان امــام در بيمارستان نصب شده بـود روزهاى بيمارى و جريان عمل و لحظه لقاى حق ضبط شده است. وقتى كه گوشه هايـى از حالات معنوى و آرامـش امام در ايـن ايـام از تلويزيون پخـش شـد غوغايى در دلها بر افكند كه وصف آن جــز با بودن در آن فضا ممكـن نيست. لبها دائمـا به ذكـر خـدا در حـركت بود.
 

 
 


دو شنبه 12 خرداد 1399برچسب:, :: 11:36 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

رسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی؛ امام رضا علیه‌السلام (تاریخ و سیره)

کارتون منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

در هفتادوچهارمین دفتر از مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی که ویژۀ تاریخ و سیرۀ حضرت امام رضا علیه‌السلام منتشر شده است به ۸۴ پرسش از زندگی حضرت پاسخ داده شده می‌شود. این کتاب در شش فصل تدوین شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، «سؤال» همواره در ذهن انسان وجود داشته است و پرسش‌گری پدیده‌ای است که پیشرفت دانش بشری را به‌همراه داشته است. پویایی جامعه در گرو پرسش‌های حقیقت‌طلبانه و پاسخ‌های خردورزانه است. پاسخ‌گویی صبورانه دربرابر سؤال‌های دینی جوانان، ضمن افزایش اطلاعات آنها می‌تواند زمینۀ شبهه‌ها را نیز از بین ببرد.

در هفتادوچهارمین دفتر از مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی که ویژۀ تاریخ و سیرۀ حضرت امام رضا علیه‌السلام منتشر شده است به ۸۴ پرسش از زندگی حضرت پاسخ داده شده می‌شود. این کتاب در شش فصل تدوین شده است: فصل اول «شخصیت امام رضا (علیه‌السلام)»، فصل دوم «سیرت امام رضا (علیه‌السلام)»، فصل سوم «باورها از نگاه امام رضا (علیه‌السلام)»، فصل چهارم «رفتارها از نگاه امام رضا (علیه‌السلام)»، فصل پنجم «احکام از نگاه امام رضا (علیه‌السلام)» و فصل ششم «پیام‌های امام رضا (علیه‌السلام)». در فصل نخست با موضوعات مختلفی ازجمله ولادت، کنیه، علت و شیوۀ شهادت و روزشمار زندگی حضرت آشنا می‌شویم. فصل دوم به موضوعاتی همچون معاشرت کریمانه، جایگاه علمی، اُنس با قرآن و راز پذیرش ولایتعهدی می‌پردازد. در فصل سوم، توحید، نبوت، عدل، امامت، جایگاه عترت، وقت ظهور و... بیان می‌شود. توکل، یادگیری معارف، ملاک ارزش‌گذاری و نیکی به والدین ازجمله موضوعاتی است که در فصل چهارم به آنها پرداخته می‌شود. حلال و حرام الهی، حکمت نماز، چرایی وضو، حکمت حج و احکام دیگر نیز موضوعات فصل پنجم را شامل می‌شود. فصل ششم نیز به پیام‌های حضرت اشاره دارد.

در صفحۀ ۳۷ کتاب با موضوع معاشرت کریمانه چنین آمده است:

حضرت رضا علیه‌السلام در برخورد با دیگران چه سبکی داشتند؟ از اخلاق کریمانۀ آن بزرگوار یاد کنید.

نوع برخورد و معاشرت پسندیدۀ امام به‌گونه‌ای بود که بدون استثنا، در دل‌های مردم نفوذ فراوان داشتند. همواره متبسم و خوش‌رو بودند و می‌فرمودند: «عیسی علیه‌السلام می‌گریست و می‌خندید؛ ولیکن یحیی علیه‌السلام می‌گریست و نمی‌خندید. سیرۀ عیسی علیه‌السلام نیکوتر است».

امام در معاشرت نیکو، سرآمد و مثال‌زدنی بودند. ابراهیم‌بن‌عباس می‌گفت: «امام رضا علیه‌السلام با سخن هرگز به هیچ‌کس جفا نکرد و کلام کسی را نبرید تا مگر شخص از گفتن بازایستد. حاجتی را که می‌توانست برآورده سازد، رد نمی‌کرد. پاهایش را دراز نمی‌کرد و هرگز روبه‌روی کسی که نشسته بود، تکیه نمی‌داد و هیچ‌کس از غلامان و خادمان خود را دشنام نمی‌داد. هرگز آب دهان بر زمین نمی‌افکند و در خنده‌اش قهقهه نمی‌زد؛ بلکه تبسم می‌نمود».

این کتاب در ادارۀ مشاوره و پاسخ پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهیه و تنظیم شده و محقق ارجمند حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی مسئولیت پاسخ‌دهی به سؤال‌های این اثر را برعهده داشته و دفتر نشر معارف در سال ۱۳۹۷ آن را منتشر کرده است.



چهار شنبه 6 خرداد 1399برچسب:, :: 8:36 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



چهار شنبه 7 خرداد 1399برچسب:, :: 8:34 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



چهار شنبه 3 خرداد 1399برچسب:, :: 8:27 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



چهار شنبه 1 خرداد 1399برچسب:, :: 8:23 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



دو شنبه 21 بهمن 1398برچسب:, :: 11:55 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



دو شنبه 21 بهمن 1398برچسب:, :: 11:47 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



دو شنبه 21 بهمن 1398برچسب:, :: 11:44 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



شنبه 14 دی 1398برچسب:, :: 13:53 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



شنبه 30 آذر 1398برچسب:, :: 15:38 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

 

 

 

بخشودگی تمامی جرائم دیر کرد کتاب به مناسبت هفته ی کتاب از تاریخ 1398/8/23 تا 1398/8/30 در کتابخانه ی عموی جواد الائمه به شرط باز گرداندن کتاب



دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, :: 10:44 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

 

به مناسبت هفته ی کتاب و کتابخوانی عضویت رایگان در تارخ 1398/8/25 در کتابخانه ی عمومی حضرت جواد الائمه

 



دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, :: 10:26 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



دو شنبه 20 آبان 1398برچسب:, :: 10:18 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



سه شنبه 9 مهر 1398برچسب:, :: 9:5 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



پنج شنبه 10 مرداد 1398برچسب:, :: 12:40 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

کتاب= عشق و کتابخانه:خانه ی عشق   

 

برای پر بار تر شدن خانه ی عشقمان نیازمند یاریتان هستیم.



پنج شنبه 10 مرداد 1398برچسب:, :: 12:12 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

اعضا محترم می توانند در صورت تمایل کمک های خود را اعم از  کتاب داستان اسباب بازی ‍‍ ‍لباس و....وو برای ارسال به کودکان عزیز سیل زده به این کتابخانه تحویل دهند. اجرتان با امام زمان



سه شنبه 10 ارديبهشت 1398برچسب:, :: 12:29 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه



چهار شنبه 28 فروردين 1398برچسب:, :: 10:20 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

کتاب « به مدرسه دیر رسیدم چون... » نوشته دیوید کالی و به تصویرگری بنجامین چاد است. دیوید کالی در این کتاب بهانه‌های‌ دیر رسیدن پسرکی را به مدرسه با تخیل و زبانی طنزآمیز بیان کرده است.  

برای هرکدام از ما حداقل یک بار پیش آمده که به مدرسه دیر رسیده ایم و توی راه به هزار بهانه جور و واجور فکر کردیم، دروغ سرهم کردیم از دیر بیدار شدن و ترافیک صبحگاهی گرفته تا بیماری خانواده.

در کتاب "به مدرسه دیر رسیدم چون ..." پسرکی دیر به مدرسه اش می رسد و به جای اینکه به سوال "چرا دیر اومدی" جواب ساده پیش پا افتاده دهد، از تخلیش استفاده می کند و داستانی هایی را به معلمش می گوید. پسرک به جای جواب‌های ساده‌ای که ممکن است هر کس دیگری بدهد تخلیش را به کار می‌اندازد و شروع به گفتن بهانه‌هایی عجیب و غریب می کند. پسر قصه ما در مقابل سوال معلم خود کم نمی آورد و بهانه‌هایی پی در پی خودش را می گوید که شما را به خنده می اندازد.

قطعا که معلمش بهانه‌های عجیب و غریب او را باور نمی‌کند. اما تخیل پسرک آن قدر قابل ستایش است که بتوان از دیر رسیدن او به مدرسه چشم پوشی کرد.

داستان این گونه آغاز می شود:

  • بگو ببینم چرا امروز صبح دیر آمدی؟
  • راستش داستانش طولانی است ... اولش چند تا مورچه غول‌پیکر صبحانه‌ام را دزدیدند...
  • بعد وقتی داشتم می‌رفتم به طرف ایستگاه اتوبوس نینجاهای بدجنس به من حمله کردند... وقتی نینجاها را تار و مار کردم یک عالم آوازخوان ترسناک راه را بند آوردند...
  • بنجامین چاد نیز با تصاویری خوش آب و رنگ، دوست داشتنی و کاملا هماهنگ با متن لذت خواندن این کتاب را برای مخاطب بیشتر کرده است.
  • می‌توانید پس از خواندن کتاب از کودکان بخواهید خود را جای پسرک داستان بگذارند و آن‌ها هم بهانه‌هایی را برای دیر رسیدن به مدرسه به فهرست پسرک اضافه کنند.


چهار شنبه 28 فروردين 1398برچسب:, :: 10:18 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

حتما بخوانید: رژیم غذایی سالم شامل چه خوراکی‌هایی می‌شود؟
 در ماه رمضان خطر کم‌آب شدن بدن، روزه‌داران را تهدید می‌کند چون غذا و نوشیدنی از اذان صبح تا اذان مغرب به بدن نمی‌رسد. علاوه بر این، روزه‌داران قبل از اذان صبح برای خوردن سحری بیدار می‌شوند و تا حدودی می‌توان گفت در این ماه کم‌خوابی را تجربه می‌کنند؛ کم‌خوابی و کم آب شدن بدن می‌تواند منجر به سردرد شود.
 یک متخصص تغذیه در بیمارستان عمومی سنگاپور می‌گوید:
 اگر در ماه رمضان غذاهای مناسب را به‌مقدار مناسب و کافی مصرف کنید، می‌توانید به‌خوبی روزه بگیرید و هیچ مشکلی برای‌تان به‌وجود نمی‌آید.
 در ادامه چند نکته برای داشتن تغذیه‌ای مناسب در ماه رمضان بیان می‌کنیم:
 ۱. حتما سحری میل کنید
 صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی در طول روز است و در طول ماه رمضان، اهمیت آن دوچندان می‌شود. اگرچه بیدار نشدن برای صرف سحری، باعث می‌شود بیشتر بخوابید و این امر برای‌تان دلچسب است، اما اصلا کار درستی نیست.
 نخوردن سحری، طول مدت روزه‌داری را افزایش می‌دهد و بدن تا افطار، برای تأمین مواد مورد نیاز و انرژی، به وعده‌ی غذایی قبلی نیاز دارد. با توجه به ساعات طولانی روزه‌داری، احتمال کم‌آبی بدن و احساس خستگی در طول روز بیشتر می‌شود. به‌علاوه نخوردن سحری باعث می‌شود بعد از افطار پرخوری کنید که آن هم باعث افزایش وزن ناسالم می‌شود.
 ۲. در افطار پرخوری نکنید
 
 همان‌طور که اشاره شد، توصیه می‌شود حتما سحری میل کنید، چون نخوردن این وعده‌ی غذایی مهم باعث می‌شود هنگام باز کردن روزه، پرخوری کنید و این کار می‌تواند به بدن‌تان آسیب وارد کند.
 وعده‌ی افطار باید متعادل باشد، یعنی باید غذاهای مغذی نوش جان کنید اما نه مثل یک مهمانی. پرخوری و به‌خصوص مصرف بیش از اندازه‌ی غذاهای پرچرب می‌تواند منجر به سو‌ءِهاضمه و افزایش وزن شود.
 هنگام خوردن افطار، آرام‌تر غذا بخورید واز خوردن هر لقمه‌ی آن لذت ببرید.
 ۳. از خوردن غذاهای سرخ‌شده، شور و غذاهایی با قند بالا اجتناب کنید
 روزه‌داران گاهی برای افطار خود غذای مغذی، چرب، سرخ‌شده و غذاهای شیرین آماده می‌کنند. شاید این غذاها در کوتاه مدت احساس خوبی به شما بدهد اما می‌تواند روزه گرفتن در روز بعد را برای‌تان سخت‌تر کند.
 گذشته از افزایش وزن ناسالم، مصرف غذاهای چرب و شیرین باعث ایجاد احساس خستگی و تنبلی می‌شود. به‌علاوه باید مقدار نمک دریافتی خود را نیز محدود کنید، به‌خصوص در وعده‌ی سحری. مصرف زیاد نمک باعث می‌شود روز بعد بیشتر تشنه شوید.
 در عوض سعی کنید ترکیبی از مواد غذایی (از تمام گروه‌های اصلی غذایی شامل میوه و سبزیجات، برنج و گوشت و همچنین جایگزین‌های آنها) را نوش جان کنید. مصرف غذاهای با فیبر بالا در ماه رمضان نیز بسیار مطلوب است چون این غذاها دیرهضم هستند، درنتیجه مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید.
 ۴. هرچقدر می‌توانید، آب بنوشید
 
 حتما با فواید نوشیدن آب آشنا هستید. تا جایی که می‌توانید، بین افطار تا سحر آب بنوشید. نوشیدن آب کافی خطر کم‌آب شدن بدن در طول روزه‌داری را کاهش می‌دهد. سعی کنید حتما روزی (بین افطار و سحر) ۸ لیوان مایعات مصرف کنید. مایعات شامل انواع آب‌میوه، شیر، شربت و سوپ هم می‌شود اما آب بهترین انتخاب است. در حالت ایده‌آل باید مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه، چای و نوشابه‌ را کاهش بدهید. این نوشیدنی‌ها ادرارآور هستند و باعث کاهش آب بدن می‌شود.
 رژیم غذایی خوب و متعادل، کلید روزه‌داری سالم در ماه رمضان است. در ادامه غذاهایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که بهتر است بین افطار تا سحر نوش جان کنید تا در این ماه، دچار مشکلات گوارشی نشوید.
 در وعده‌های غذایی ماه رمضان، اغلب خانواده‌ها کنار هم جمع می‌شوند و دور هم افطار می‌کنند. همچنین باز کردن روزه یا شروع آن در وعده‌ی سحری با خوردن غذای خوشمزه‌ی مورد علاقه بسیار لذت‌بخش است. زمانی که در طول ماه رمضان تصمیم می‌گیرید چه چیزی بخورید، به یاد داشته باشید که افطار و سحر به نگه‌داشتن روزه در روز بعد کمک زیادی می‌کند. پس انتخاب غذای مناسب، اهمیت بسیاری دارد.
 حتما بخوانید: ۹ قدم ساده برای داشتن تغذیه سالم
 در وعده‌ی سحری چه غذاهایی بخوریم؟
 در سحری باید غذاهایی بخوریم که بتواند انرژی مورد نیاز ما را در ساعات طولانی گرسنگی تأمین کند. پس بهتر است در این وعده، بیشتر از غذاهای زیر نوش جان کنید:
 میوه‌ و سبزیجات
 میوه‌ها و سبزیجات فیبر بالایی دارند و به همین دلیل خوردن آنها در طول ماه رمضان توصیه می‌شود. میوه و سبزی باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و از یبوست جلوگیری می‌کند. این مواد همچنین حاوی ویتامین، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند که برای سلامتی انسان بسیار مفید است.
 برنج و جایگزین‌‌های آن
 غذاهایی با کربوهیدرات و فیبر بالا، مثل برنج قهوه‌ای و نان سبوس‌دار دیرهضم هستند و به حفظ انرژی بدن در طول روز به‌مدت طولانی‌تر کمک می‌کنند.
 گوشت و جایگزین‌های آن
 مرغ بدون پوست، ماهی و محصولات لبنی کم‌چرب به‌رغم محدود کردن میزان چربی دریافتی بدن، منابع غنی پروتئین هستند. به‌علاوه این مواد به مرمت و ساخت بافت‌های بدن و همچنین بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. مصرف فراورده‌های لبنی پر از کلسیم نیز باعث حفظ استحکام استخوان‌ها می‌شود. کسانی که دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند، می‌توانند شیر فاقد لاکتور یا شیر سویای غنی‌شده از کلسیم را انتخاب کنند.
 حتما بخوانید: چطور با تغذیه سالم، استرس را کاهش دهیم؟
 در افطار چه غذاهایی بخوریم؟
 
 افطار زمانی است که باید انرژی از دست رفته‌ی خود را بازیابید. غذاهایی که در این وعده نوش جان می‌کنید، باید ترکیبی از تمامی گروه‌های اصلی غذایی باشد: میوه و سبزیجات، برنج و جایگزین‌های آن، گوشت و جایگزین‌های آن (که شامل فراورده‌های لبنی هم می‌شود).
 میوه و سبزیجات
 انجمن ارتقای سلامت (HPB) توصیه می‌کند که روزانه دو وعده سبزی و دو وعده میوه مصرف کنید. حتما روزانه یک واحد میوه و یک واحد سبزیجات را در هر دو وعده‌ی اصلی غذایی خود مصرف کنید.
 روزه‌داران به‌طور سنتی در ماه رمضان، روزه‌شان را با خرما باز می‌کنند. علاوه بر این که خرما انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند، سرشار از پتاسیم نیز هست که به عضلات و اعصاب کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند. اما در مصرف خرما اسراف نکنید چون قند زیادی دارد.
 برنج و جایگزین‌های آن
 نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای و نودل‌ها مجموعه‌ای از کربوهیدرات‌هایی هستند که انرژی بدن را تأمین می‌کنند؛ فیبر و مواد معدنی نیز در این دسته قرار دارد. در مقایسه با غذاهای شیرین و دسرها که به سرعت هضم می‌شوند و می‌سوزند، این غذاها انرژی باثبات‌تر و پایدارتری در بدن ایجاد می‌کنند.
 گوشت و جایگزین‌های آن
 غذاهایی با منابع غنی پروتئین مثل گوشت بدون چربی، مرغ بدون پوست، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و محصولات لبنی کم‌چرب را در رژیم غذایی خود در وعده‌ی افطار بگنجانید.
 برای این که در وعده‌های غذایی، غذاهای سالم نوش جان کنید، بهتر است مصرف روغن را محدود کنید و از روش‌هایی مثل بخارپز، آب‌پز، کبابی، و تنوری کردن یا تفت دادن استفاده کنید. زمانی که می‌خواهید روغن مصرف کنید، بهتر است روغن‌هایی که چربی‌های اشباع‌نشده‌ی بالایی دارند، انتخاب کنید مانند روغن کانولا و روغن سویا.
 امسال در ماه رمضان، خود را به خوردن غذاهای سالم و مناسب عادت بدهید. در این صورت در پایان ماه خواهید دید که نه‌تنها هیچ مشکلی برای‌تان پیش نیامده است، بلکه سالم‌تر از قبل هم هستید



دو شنبه 19 فروردين 1398برچسب:, :: 10:27 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

 

عید نوروز برابر با اول فروردین ماه جشن آغاز سال و یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران باستان است. زمان برگزاری عید نوروز، در آغاز فصل بهار است. عید نوروز در ایران و کشورهای فارسی زبان آغاز سال نو محسوب می شود. آسمونی در این بخش مطالب مفیدی در مورد عید نوروز برای شما عزیزان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

زمان عید نوروز

جشن نوروز از لحظهٔ اعتدال بهاری آغاز می‌شود. در دانش ستاره‌شناسی، اعتدال بهاری یا اعتدال ربیعی در نیم‌کره شمالی زمین به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشید از صفحه استوای زمین می گذرد و به سوی شمال آسمان می‌رود. این لحظه، لحظه اول برج حمل نامیده می‌شود، و در تقویم هجری خورشیدی با نخستین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین برابر است.

در کشورهایی مانند ایران و افغانستان که تقویم هجری شمسی به کار برده می‌شود، نوروز، روز آغاز سال نو است. اما در کشورهای آسیای میانه و قفقاز، تقویم میلادی متداول است و نوروز به عنوان آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود و روز آغاز سال محسوب نمی‌شود.

پیدایش عید نوروز

عید نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند. شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی، عنصری، بیرونی، طبری و بسیاری دیگر كه منبع تاریخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده ، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند.

در خور یادآوری است كه جشن نوروز پیش از جمشید نیز برگزار می شده و ابوریحان نیز با آن كه جشن را به جمشید منسوب می كند یادآور می شود كه : «آن روز كه روز تازه ای بود جمشید عید گرفت؛ اگر چه پیش از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود».

آداب و رسوم عید نوروز در ایران:

مراسم چهار شنبه سوری قبل از عید نوروز :یکی از آیینهای نوروزی امروز – که بایستی آمیزه ای از چند رسم متفاوت باشد – ” مراسم چهارشنبه سوری ” است که در برخی از شهرها آن را چهارشنبه آخر سال  گویند.

برگزاری چهارشنبه سوری، که در همهً شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم، بدین صورت است که شب آخرین چهارشنبه ی سال ( یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه )، بیرون از خانه، جلو در، در فضایی مناسب، آتشی می افروزند، و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن : ” زردی من از تو، سرخی تو از من “، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند، تا سال نو و عید  نوروز را با آسودگی و شادی آغاز کنند.

تا زمانی که از ظرف های سفالین چون، کاسه و بشقاب و کوزه، در خانه استفاده می شد، پس از خانه تکانی، کوزهً کهنه ای از پشت بام خانه به کوچه می انداختند؛

کوزه ای که در آن آب و چند سکه ریخته بودند. اسفند دود کردن و آجیل خودرن، فال گرفتن، ” فال گوش ” ( در کوی و گذر به حرف عابران گوش دادن و از مضمون آن ها برای نیت خود تفاًول زدن. ) و ” قاشق زنی ” ( معمولا زنان روی خود را می پوشانند و با قاشق، یا کلید به خانه ها در می زنند، صاحب خانه شیرینی، میوه و یا پول در ظرف آنها می گذارد. ) نیز از باورها و رسم هایی است که به ویژه در بین نوجوانان، هنوز به کلی فراموش نشده است.و این رسم ها و باورها در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت اند.

خريد لباس برای عيد نوروز

از يکی دو ماه به عید نوروز مانده مردم به بازار مي روند و لباس عيدشان را می خرند.در گذشته مردم معمولا پارچه هايي را خريداری می کردند که رنگ روشن داشت و معتقد بودند اگر لباس را خودشان بدوزند پارچه آن را روزهای دوشنبه يا جمعه قيچی کنند و نيز معتقد بودند که روز پنج شنبه ساعت سنگين است و لباس مدتی روی دست می ماند تا دوخته شود. روز سه شنبه اگر بريده شود نصيب دزد يا مرده شور خواهد شد و روز چهار شنبه می سوزد وسايل خانه نيز بايد عوض شود و يا تميز گردد. پختن نان شيرين از جمله کارهايي بود  که حتماً بايد قبل از عيد نوروز و برای عيد انجام میگرفت.

سبز کردن گندم، عدس، تره تيزک، ده پانزده روز به عيد نوروز مانده در خانه ها صورت می گيرد. در شیراز معمولا برای اين کار از ظرفی استفاده می کنند که از جنس مس يا روی باشد و بعد مقداری دانه ابتدا به سلامتی امام زمان می ريزند و به ترتيب بعد از آن نام اعضای خانواده را می آورند .

خانه تکانی يا رفت و روب قبل از عید نوروز :

يکی دو هفته پيش از عيد نوروز خانه تکاتی يا رفت و روب انجام می گيرد و مجدداً اثاثيه را جابه جا می کنند و گرد گيری می کنند و دوباره آنها را می چينند. در مراحل بعد تخم مرغ رنگ کردن است که آن ها را آب پز می کنند و رنگ های شاد بر روی آنها می زنند.

سفره هفت سین و ساعت تحويل سال

برای تحويل سال در يکی از اطاق های خانه شان سفره می اندازند . پيش از هر چيز آيينه و قرآن در آن می گذارند و بعد هفت سين را می گذارند.

هفت سين عبارت است از سماق، سير، سنجد، سمنو، سکه، سرکه، سبزی . علاوه بر هفت سین شمع  و آینه  تخم مرغ و … سر  سفره گذاشته میشود.

موقع تحويل سال همه اهل خانه بايد با لباس نو بر سر سفره باشند اسپند نيز دود می شود و هر کدام از اين ها فلسفه ای دارد. شمع برای روشنايي خانه و زندگی، قرآن نشان توجهی است که بايد در آغاز سال به خداوند داشته، به علاوه در سال نو، صاحب قرآن يار و مددکار اهل خانه خواهد بود.

 



دو شنبه 5 فروردين 1398برچسب:, :: 9:28 ::  نويسنده : مسئول کتابخانه

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 19 صفحه بعد